shilohlover.blogg.se

Denna blogg handlar främst om mina 2 Shilohs men också om rasen och om hundar i allmänhet :)

Shiloh Shepherd lite rasfakta !

Kategori: Shiloh Shepherd Sverige

Shiloh Shepherd, en ras under utveckling.
Det betyder att det inte är en godkänd ras.
Shiloh är erkänd av några Shilohregister, det är ju helt naturligt.
Shilohn är även erkänd av några register för "ovanliga" raser.
Den är även erkänd av National Kennel Club i USA, men det betyder inte så mycket då den officiella kennelklubben i USA inte har erkänt rasen. Svenska kennelklubben kommer inte att godkänna Shilohn som ras innan AKC (American Kennel Club) gör det.

Shiloh Shepherd, från grunden
Tina Barber flyttade från Tyskland till USA. Hon bedrev avel och uppfödning av Schäfrar initialt.
Hon uppskattade inte hur Schäferns utseende, hälsa och mentalitet förändrades i slutet på sextio- början på sjuttiotalet.
Tina började då gå sin egen väg. I början på nittiotalet valde hon att kliva ur AKC med sina Schäfrar till förmån för Shiloh Shepherd. ISSR (International Shiloh Shepherd Registry) skapades tillsammans med ISSDCA (International Shiloh Shepherd Dog Club of America).

Övriga register och klubbar t ex TSSR, NSBR, SSBA, ESSR, ISSDC, ISSDCR etc. ska inte förväxlas med det Tina Barber försökt skapa.

Shiloh Shepherd, själva namnet är religiöst till sorten. Rasens grundare Tina Barber var djupt religiös, därav namnen Shiloh och Zion .

Vägen har varit krokig och guppig för Tina och Shilohn. Tina gick bort i slutet av maj 2011 i lungcancer, men hennes kennel New Zion drivs vidare av hennes dotter Lisa Barber.

Import av Shiloh
Inte någon direkt skillnad mot att köpa hund här i Sverige.
Man tar kontakt med uppfödaren. Blir lovad valp. Hämtar valpen.
Skillnaden är att du måste rapportera importen till Jordbruksverket, kostar strax under en tusenlapp.
Att frakta en 10v valp från Holland kostade ca 700kr extra. Egentligen en kostnad för bagageövervikt. Valpen fraktas i en för husdjur trycksatt och tempererad bagagekabin. Övriga kostnader som flyg, boende, hyrbil etc. De är motsvarande om man skulle ta sig från ex. Gotland till Umeå för att köpa vovve.

Det finns inga krav på medlemsskap någonstans för att köpa en Shiloh Shepherd. Om du däremot tänker bli en Shilohuppfödare, då måste man ha varit medlem i ISSDCA i ett år samt ha ett kennelnamn registrerat hos ISSR, till detta måste man ha en mentor, dvs en annan uppfödare. Dessutom måste man skriva på kontrakt och avtal med ISSR, man måste även gå genom en liten utbildning samt vara aktiv på ISSDCA's forum. Sen blir man Licensed Breeder in Training. Efter några år blir man av med träningsstatusen.

Pris för en Shiloh:
Priset varierar, men i Europa ligger en husdjursklassad Shiloh på €1150. Avelsdjur är dyrare.
Shilohn kommer primärt i tre klasser. Avelsdjur, uppgraderingsbart husdjur och husdjur.
Alla husdjursklassade Shilohs måste kastreras eller steriliseras. 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Shilohs i Sverige ,, 

Weckla Gård i Flen , är den kennel som har etablerat Shilohn i Sverige och satt våra Svenska djur på kartan samt under många många år jobbat mot ett mål att få fram fina och starka livskraftiga hundar med en sund mentalitet och ett vackert utseende ! 

Våra svenska shilohs är uppblandade med Schäfer , långhårig och/ eller vit schäfer ! 

Hur stor procenten är varierar men runt 75 % Shiloh är väl genomsnittligt !  Sen finns ju några med mer och några med mindre antal procent,, men det är kanske egentligen inte är det viktigaste utan det är ju hundens mentalitet och hälsa som är det viktiga och våra Shilohs är ju ( med några undantag )  mycket friska sunda och trevliga hundar :) 

Jag skulle nog vilja säga att Inger Vikström som driver kenneln i Weckla är Sveriges Tina Barber ( fast mer seriös ) , det är tack vare henne vi har dessa ljuvliga hundar i Sverige och det är tack vare hennes långvariga engagemang och vilja att skapa något unikt som vi har just så UNIKA vovvar som våra Shilohs är ,, 

Jag kan personligen inte Tacka Inger nog för min fina Drover tex som är Godheten själv en trevligare hund det får man nog leta länge efter om man ens kan finna en ,, 

Shilohs är Unika och ingen är den andra lik deras personlighet och utseende kan variera i oändlighet .. 
Och en av mina förhoppningar med denna blogg är att ge er en bild av denna fantastiska ras !! 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jag vill också Tacka Dennis Haglund som hjälpt mig med faktadelen kring rasen och import ,, Dennis har själv en importerad Shiloh vår enda riktigt 100% renrasiga hane här i Svedala tyvärr blev den aldrig godkänd för avel och är numera kastrat  vilket ju var trist ,, Importerade 100% Rasrena tikar har vi ju däremot haft flera av  Inger tog ju in sina tikar som hon sedan avlat på och dom är ju mammor åt åtskilliga vackra hundar :) 

 

 

Kommentarer

  • marie säger:

    Så det finns en äkta Shiloh här i sverige..Finns det inga foton på killen tro???
    Vi har stora funderingar på att skaffa en tikvalp från Holland eller Usa, men det verkar så besvärligt att ta det från over there...
    Ha det bäst
    kramen


    Svar: Ja det finns ju en Ruff heter han och bor i Järfällatrakterna. . Ja kanske verkar det krångligare än det är ? :) KRAAM
    Shilohlover

    2013-02-01 | 23:17:19
    Bloggadress: http://www.teamekstrom.se
  • Dennis säger:

    Det är busenkelt att importera valp.
    Jag har mailat dig Marie, hör av dig om du vill veta mer.

    //Dennis

    Svar: :)
    Shilohlover

    2013-02-02 | 12:48:02
  • Ninnie säger:

    Intressant fakta!

    Men jag har aldrig förstått varför Weckla väljer att avla fram blandraser istället för renrasiga shilohs - vet du?

    Svar: Hej =) Ber om ursäkt för det sena svaret har inte varit här inne på ett tag =) ja, det beror väl främst på att det inte finns några såvida man inte importerar , och sen är det väl så att man inte riktigt vet vad man får heller vid en import , Inger har haft fina importhundar och hon har lyckats hålla en rätt hög procent shiloh i sina valpar tillräckligt hög för att dom ska kunna mönstras in som renrasiga om rasen bara kan bli godkänd i Sverige någon gång , alla raskrav som finns på hur en Shiloh ska se ut finns hos Ingers valpar ,, så dom där sista 10-25 % känns kanske inte så viktiga =) Med vänlig hälsning Ewa
    Shilohlover

    2013-07-09 | 09:56:14
  • Leif Grönvall säger:

    Hej,på Er.Jag heter Leif Grönvall.Och är intresserad av att köpa en Shiloh-valp.Jag har kollat lite men det verkar vara svårt att få tag på en valp.Jag vet om veckla gård,men frågan är om uppfödaren finns kvar på Veckla,eller om uppfödningen är avslutad.Har själv haft hund i 12 1/2 år,Belgisk Vallhund.Så Shiloh Sheperd verkar vara rätt för mej.Hör gärna av Er om någon har ett bra svar att ge mej.M,v,h Leif.

    2013-08-31 | 14:48:42
  • viveca Pettersson säger:

    Hej
    Vi köpte en Shiloh som blir 7 år nu i febr.Hon hette då Fiona men nu Shiva. Mycket trevlig och många människor tycker hon är så vacker.Vi köpte henne från Veckla Gård.
    Jag har en fråga nu ,vad är idealvikten för tikarna. Min väger 45kg, men rätt så hög.Har köpt bantningsfoder hos vet. men hon går inte ner.

    Svar: Hej oj det var länge sen jag var in här =) Hur hög är hon ? Jag har en tik som är 72 cm och hon väger runt 43 kg men hon vägde 45 för ett tag sedan och jag tyckte hon var i bättre form då , men det är hemskt olika med hundarna vet en som är ca 68 cm och väger bara 33 kg man skulle då kunna tro att den hunden är mager men det är den inte alls slank men i perfekt fit form =)
    Shilohlover

    2014-01-21 | 14:48:31
  • susanne willumsen säger:

    Hej. Jag har en hane från Inger.veckla gård.
    bästa snällaste hund som finns.

    Svar: Vad roligt ja dom är underbara !
    Shilohlover

    2014-02-02 | 22:34:31
  • Leif Jonsson säger:

    Hej är det nån som vet hur man får kontakt med Inger på Veckla gård? Tacksam för svar

    Svar: Ja du kan få kontakt med henne via mig , men hon har inga shilohvalpar på g nu , Mvh Ewa
    Shilohlover

    2014-06-04 | 19:34:33
  • Michelle Jonsson säger:

    Hej, Jag är 11 år och jag och min mamma funderar på att skaffa hund. Min fråga är om Shiloh har vall i sig eller är duktigt i agillity och sånt. Ja typ om den är lydig? Jag hittade en schäfer/shiloh blandras på blocket, dem är riktigt söta!!:)
    Hälsningar A Doglover!

    Svar: Hej Michelle vad roligt att du är intresserad av rasen , men du ska nog bli lite äldre först ;) det är stora starka hundar detta , inte lämpade för agility pga av sin tyngd ! Men dom är absolut lydiga och lättlärda i annat :) Mvh Ewa
    Shilohlover

    2014-06-18 | 21:27:08
  • Sussie säger:

    Hej!
    Min bror har en Shiloh från Wecklagård, en hane som är 5 år.
    Det är världens snällaste hund och som ovanstående nämner, en stor och stark hund. Han har mycket vall i sig och vill gärna hålla ihop familjen när vi går på promenad tillsammans. Han är också väldigt duktig på sök, hittade mammas tröja med bilnycklarna i ute i svampskogen.
    Han är också väldigt präglad på sin husse som inte kan gå många steg utan att han följer i hans steg 😊

    Svar: Vad mysigt det är underbara hundar =)
    Shilohlover

    2014-07-14 | 19:09:18
  • Marlene säger:

    Hej! Driver inger fortfarande sin uppfödning? Är så intresserad i rasen och har kärat ner mig totalt : har två hundar idag en schäfer blandning och en bullhundsvlandning. Men har verkligen fått upp ögonen för Shiloh och är intresserad av att skaffa en tredje när jag väl flyttat från stan :)

    Svar: Hej , förlåt att mitt svar dröjt har inte varit in här på ett tag . Nej Inger har inte shilohs nu men till våren blir det valpar här om du är intresserad ? :)
    Med vänlig hälsning Ewa
    Shilohlover

    2014-12-09 | 12:21:54
  • Mihai Blaga säger:

    Hej! vi är en familj på 4 personer idag och vi funderar på att skaffa en Shiloh.

    Jag har känt till rasen sedan jag var liten och har inte kunna glömma bort denna underbara ras.

    Vi är väldigt aktiva, ute mycket och vi känner oss redo för en till familjemedlem, läste att det skall bli valpar här, hur går man tillväga om man är intresserad ?

    Svar: Hej Mihai , ber om ursäkt för mitt sena svar . Har inte varit så aktiv här tyvärr , Javisst är det en underbar ras helt unik .
    Har inga valpar på gång just nu men lovar skriva om det blir några framöver , Mvh Ewa
    Shilohlover

    2015-03-03 | 13:23:56
  • Eva Johansson säger:

    Hej ... nu hoppar jag in här för första gången.
    Heter Eva och letar nu efter en Shiloh hund till mig själv. Om du eller Inger skulle kunna informera mig om det finns någon hund tillgänglig nu eller om det blir valpkull snart?
    Jag har varit schäfer ägare / älskare hela mitt liv. Har haft turen att få ha flera långhåriga, sunda schäfrar, men är inte längre villig att köpa enligt den norm som erbjuds idag ... och förstår nu att vända mig till shiloh schäfern är det val jag gör idag för många orsakers skull...inte minst för hunden/rasen.
    Skulle vara väldigt tacksam att få kontakt och information från er .. . så att jag snart har en egen Shiloh, då min sista grå långhåriga schäfer fick somna in den 1 april.
    Varma Hälsningar
    Eva J

    Svar: Hej Eva ,
    Ledsen jag varit så dålig på att titta här på sidan och missat din kommentar ,
    Beklagar din förlust av din hund ! Har du hittat någon valp än ?
    Jag har inga Shilohvalpar på g just nu men lovar att skriva om/när det blir aktuellt :)
    Mvh Ewa
    Shilohlover

    2015-04-19 | 16:58:52
  • Camilla säger:

    Hej! För 8-9 år sedan hämtade vi en omplacerings schäfer i Eskilstuna bara 16 veckor gammal. Dåvarande ägare sa att den kom från Flen och var en korsning Amerikansk schäfer och tysk schäfer. Har nu en 55 kilos klump som vaktar gården genom att se läskig ut och hans hemliga vapen är att valla allt han ser ;) Hur snäll som helst och jag som egentligen inte är en "hund-människa" är så otroligt glad över de egenskaper som finns där och de egenskaper som inte finns där. Till exempel så jagar han inte, vilket betyder att jag typ aldrig behöver ha koppel på han! Lycka!
    Han blir snart 9 år (beter sig som en valp och är ännu inte helt könsmogen..) och jag vill självklart ha en shiloh schäfer i fortsättningen också. Vart finns det uppfödare? Har sökt på internet och hittar inga aktiva. Söker inte för stunden, men man vet aldrig när det är dags.
    Jag undrar också lite om kullarna dokumenteras? Jag kan ingenting om hundaveln och vet därför inte hur det fungerar. Skulle vara roligt om man kunde få se föräldrarna, syskon eller veta vart han föddes upp.

    Tacksam för svar! :D

    Svar: Hej Camilla , Tack för din kommentar och ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt sena svar , har varit dålig på att hålla koll här på denna sidan . Så mycket annat som sker just nu :) Jag har inga valpar just nu men lovar att skriva om / när det blir några ,
    På mina egna hundar har jag bakgrundsinfo ganska så långt bak både om färger temperament och härtamning på hundarna :)
    Skulle gissa att din vovve kommer från Inger Vikström och om den är 9 år Kan det vara från Angels första kull , Angel är en importerad vit shilohtik jättevacker och go tjej som lever ännu och är pigg och glad och frisk , hon är även mamma till min Hane Mr Drover alias Drutten fast han är från en senare kull . :)
    Mvh Ewa
    Shilohlover

    2015-06-07 | 19:34:01
  • ISSR shiloh ägare säger:

    Jag har hämtat vår valp hem nu från holland... NSBR/ISSR godkännt och i varje register en RIKTIG shiloh shepherd. från Dutch Pride shiloh shepherds

    Är jävla förbannad att man blandar in Schäfer , långhårig och/ eller vit schäfer utan att fatta vad man håller på med. Fortsätt inte avla en shiloh shepherd om den inte är 100% shiloh...


    '' Inger Vikström som driver kenneln i Weckla är Sveriges Tina Barber ( fast mer seriös )''

    låt mig påpeka att Tina barber är hjärnan bakom shiloh shepherd. Du har ju ingen arning vad du pratar om.


    Svar: Hej ,
    Klart jag vet vem som grundat rasen det råder det väl inga tvivel om? Sen hur seriöst hon bedrivit sin avel är en annan femma ,
    Läs denna länk från amerikanska uppfödare och vad dom anser om Kennel Zions hundar varifrån Dutch Prides och andra sk ISSR hundar härstammar ifrån , / Mvh Ewa

    https://www.change.org/p/the-state-of-new-york-please-help-us-shut-down-new-zion-shilohs-in-new-york
    Shilohlover

    2015-08-31 | 18:36:20

Kommentera inlägget här: